Cunostinte de limbi straine sau competente lingvistice?

Am fost intrebata frecvent cu ocazia intalnirilor legate de evenimentul " Studii in strainate - asistenta si consiliere" de ce evit sa folosesc termenul cunostinte de limba engleza?

Insist asupra acestui termen atunci cand fac referire la pregatirea pentru sustinerea examenelor ESOL.

Copilul mic sau adultul care studiaza pentru placerea personala dobandesc cunostinte de limbi straine. Cunostinte inseamna achizitie: vocabular, conjugare, definitii etc. Pe de alta parte, pentru obtinerea unui certificat international activitatea de predare/ invatare urmareste cu rigoare asimilarea cunostintelor, dar si dezvoltarea constienta a acelor abilitati care fac posibila folosirea in mod adecvat a cunostintelor dobandite, la un nivel comparabil ca atitudine, subtilitate, stil si eficienta cu cel al vorbitorilor nativi.

Va propun sa cititi ceea ce urmeaza pentru a intelege care este rolul si locul limbilor straine in demersul de plecare in strainatate in scop academic sau profesional si, mai ales, care este mentalitatea celor care evalueaza aplicatia. Care sunt cele 8 competente indispensabile dezvoltarii personale (stabilite de Portofoliul Europass), cele care asigura adaptabilitatea la conditii sociale si culturale noi, cele care ne fac competitivi si productivi pe piata internationala?


1. Aptitudini si competente lingvistice (în limba maternă) 
Capacitatea de a comunica în scris si verbal, de a întelege si a-i face pe altii să înteleagă diferite mesaje în situatii variate
Capacitatea de a citi si întelege diferite texte adoptând strategia potrivită scopului citirii (informare / instruire / de plăcere) si diferitelor tipuri de text
Capacitatea de a scrie texte pentru o varietate de scopuri; monitorizarea procesului de scriere, de la „draft” până la „bun de tipar”
Capacitatea de a distinge informatia relevantă de cea nerelevantă
Capacitatea de a-ti formula propriile argumente într-o manieră convingătoare si a lua în consideratie alte puncte de vedere experimate atât verbal cât si în scris
2. Aptitudini si competente lingvistice (în limbi străine) 
Capacitatea de a comunica în scris si verbal, de a întelege si a-i face pe attii să înteleagă diferite mesaje în situatii variate
Capacitata de a initia si sustine conversatii pe subiecte familiare
Capacitatea de a citi si întelege texte scrise de nespecialisti într-o gamă variată de subiecte sau texte specializate într-un domeniu familiar
Capacitatea de a utiliza elemente ajutătoare (diagrame, hărti, notite) pentru a întelege sau produce texte scrise sau mesaje verbale (conversatii, instructiuni, interviuri, discursuri)
3. Aptitudini si competente matematice
Capacitatea de a urmări si evalua argumentele oferite de ceilalti si de a descoperi ideile de bază în aceste argumente
Capacitatea de a gândi si rationa matematic, de a întelege si utiliza diferite reprezentări ale obiectelor, fenomenelor si situatiilor matematice
Capacitatea de a distinge între concepte matematice (de exemplu: distictia între afirmatie si supozitie) Capacitatea de a utiliza elemente si instrumente ajutătoare (inclusiv tehnologii informationale)
4. Aptitudini si competente stiintifice si tehnologice 
Capacitatea de a utiliza si manipula instrumente tehnologice
Capacitatea de a recunoaste trăsăturile esentiale ale fenomenelor studiate
Capacitatea de a comunica concluziile si rationamentele care au stat la baza acestora
5. Aptitudini si competente de învătare (learning to learn) 
Capacitatea de a aloca timp învătatului autonomie, disciplină, perseverentă în procesul de învătare Capacitatea de concentrare pe termen scurt si pe termen lung
Capacitatea de a reflecta critic asupra obiectului si scopului învătării
Capacitatea de a comunica, ca parte de procesului de învătare, utilizând mijloacele potrivite (intonatie, gestică, mimică etc.)
6. Aptitudini si competente civice, interpersonale, interculturale si sociale 
Capacitatea de a manifesta solidaritate în a rezolva problemele care afectează comunitatea locală sau comunitatea largă
Capacitatea de a relationa eficient cu institutii din domeniul public
Capacitatea de a profita de oportunitătile oferite de UE
Capacitatea de a comunica constructiv în situații sociale diferite (a tolera alte puncte de vedere, a constientiza responsabilitatea individuală si colectivă)
Capacitatea de a crea încredere si empatie în alti indivizi
Capacitatea de a separa între viata personală si cea profesională
Capacitatea de a constientiza si întelege identitatea culturală natională în interactiune cu identitatea culturală a Europei si a restului lumii
Capacitatea de a observa si întelege puncte de vedere care tin de contexte culturale diferite
7. Aptitudini si competente antreprenoriale 
Capacitatea de a elabora si implementa un proiect
Capacitatea de a lucra în mod cooperant si flexibil în cadrul unei echipe
Capacitatea de initiativă si capacitatea de a răspunde pozitiv la schimbări abilitatea de a-ti identifica punctele slabe si punctele forte
Capacitatea de a evalua si a-ti asuma riscuri în diverse situatii
8. Aptitudini si competente de exprimare culturală 
Capacitatea de a te exprima artistic printr-o gamă variată de mijloace media, în concordantă cu abilitătle individuale
Capacitatea de a aprecia si a te bucura de arta diferitelor culturi
Capacitatea de a identifica oportunităti economice si de le utiliza în cadrul activitătilor culturale
Capacitatea de a-ti manifesta creativitatea si a-ti exprima punctele de vedere fată de ceilalti
Sursa: Europass. ro
Detalii privind competentele educationale si examenele ESOL:
http://lexis4communication.blogspot.com/p/lexis-branches.html