Ordinul MECTS nr. 3.313/ 2012 a
venit săptămâna aceasta ca o lovitură de teatru provocatoare de nemulțumiri si critici vehemente.
Art.1, paragrafele (1) si (2) au
stârnit comentariile celor avizați sau afectați de
această schimbare, dar și comentatorilor-chibiți care
nu scapă nicio ocazie să-și dea cu
părerea pentru a se bagă în seamă și pentru a mai
tulbura puțin apele:
(1) Potrivit legii, instituțiile de
învățământ
superior organizează examene de admitere pentru fiecare program și ciclu de studii universitare. Examenele de admitere se organizează pe baza metodologiilor proprii de
admitere stabilite de către fiecare instituție de învățământ superior în baza
autonomiei universitare, cu respectarea prevederilor legislației în vigoare și ale prezentului
ordin.
(2) Examenul de admitere poate consta și în probă/probe
scrisă/scrise sau/și orală/orale pentru testarea cunoștințelor și a capacităților cognitive. Pentru
testarea capacităților artistice sau sportive examenul de admitere va conține obligatoriu și o probă practică
eliminatorie, susținută anterior celorlalte probe. De asemenea, pot fi luate în
considerare notele de la probele de bacalaureat sau media de la bacalaureat,
licență sau disertație, după caz, dar nu pot fi luate în calcul mediile sau notele din anii
de studii.
Comentariile se refereau la
faptul că absolvenții de liceu
sunt prea târziu informați de
aceste schimbări. Am convingerea că lucrurile se vor rezolva și elevii din clasa a 12-a care nu se tem de
Bacalaureat sunt deja bine pregătiți
pentru domeniul academic către care doresc să se îndrepte și vor face față unei
probe de verificare a cunoștințelor. Rămâne de văzut câte instituții academice românești vor introduce chiar din acest an Interviul și Eseul
personal.
Un motiv în plus să luăm
lucrurile în serios. De ce eseul este o
componentă esențială în aplicația pentru studii la toate universitățile importante
către care absolvenții români își îndreaptă eforturile?
Specialiștii spun că A personal statement can either make you or
break you. Eseul este strategia ta de marketing prin care-ți vei vinde imaginea. Este proiectul prin care te vei
diferenția de concurenții tăi, prin care vei atrage atenția cu onestitate, dar fără modestie (chiar cu tupeu
decent, daca sintagma exista in limba romana) asupra calităților tale. Eseul este exercițiul lingvistic prin care-ți realizezi portretul-imagine ca fost elev cu
succesele și neîmplinirile tale, dar mai ales
evidențiind subtil potențialul tău de viitor student.
Pentru că deocamdată este prematur să studiem modul de
redactare al unui eseu personal în limbă română, vă propun să continuăm
prezentarea pentru varianta în limba engleza.